AKTUALNOŚCI

Koleje Dolnośląskie jadą już na trasie z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy!

Dolny Śląsk stawia na kolej! Ruszyło od dawna wyczekiwane połączenie kolejowe Wrocław – Sobótka – Świdnica. Od 12 czerwca na torach pojawiły się nowoczesne pociągi hybrydowe Kolei Dolnośląskich, rozwijając sieć Dolnośląskiej Kolej Aglomeracyjnej o kierunek, który już staje się kolejowym hitem.

Modernizacje linii z Wrocławia do Jelcza-Laskowic czy z Poznania do Wągrowca stawiane są jako przykłady dużego potencjału kolei aglomeracyjnych w całej Polsce. Linie te skróciły czas przejazdu z miejscowości aglomeracji do centrum stolic województw blisko dwukrotnie, w porównaniu do podróży autem. Wracające po 22 latach pociągi na trasie z Wrocławia Głównego do Sobótki i Świdnicy mają szansę powtórzyć ten sukces.

Po trasie Wrocław – Świdnica jeżdżą nowoczesne i ekologiczne pociągi hybrydowe

Szybkie połączenie kolejowe z centrum miasta zyskają nie tylko mieszkańcy podwrocławskich miejscowości, ale i sami wrocławianie. Podróż z przystanku Wrocław Partynice, zlokalizowanego przy ul. Zwycięskiej na Dworzec Główny, zajmie zaledwie 11 minut. W mniej niż 30 minut dojedziemy do dworca Głównego z miejscowości z terenu gminy Kobierzyce, w 45 minut – z Sobótki. Przejechanie całej trasy zajmie około godzinę.

– Uruchomienie połączenia kolejowego z Wrocławia do Świdnicy było oczekiwane zarówno przez mieszkańców Wrocławia, w tym mieszkańców południowej części stolicy Dolnego Śląska, ale również Bielan Wrocławskich, Kobierzyc, Sobótki i Świdnicy, którzy zyskają bezpośrednie połączenia do stacji Wrocław Główny. Skorzystają z niego także turyści, wyjeżdżający w malowniczy rejon Ślęży – wyjaśnia Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego. – Wykonana przez PKP PLK modernizacja 60-kilometrowej linii kolejowej nr 285 z Wrocławia do Świdnicy została dofinansowana ze środków unijnych przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego kwotą ponad 170 mln zł. Stawiamy na kolej, z sukcesami realizując ambitny i niespotykany w skali kraju projekt rewitalizacji linii kolejowych w całym regionie. Rozwijamy Koleje Dolnośląskie, umożliwiając Dolnoślązakom komfortowe korzystanie z kolei w codziennej komunikacji. Rozwój kolei regionalnej, w tym aglomeracyjnej, to priorytet dla Samorządu Województwa – dodaje marszałek Przybylski.

Specjalnie do obsługi tej trasy Koleje Dolnośląskie, również dzięki środkom unijnym, kupiły nowoczesne pociągi hybrydowe Impuls 2 – komfortowe, przestronne składy z wygodnymi fotelami i czytelnym systemem informacji pasażerskiej.

W godzinę do stolicy Dolnego Śląska

Na trasę wyjechało osiem par pociągów – wśród nich znajdą się również połączenia przyspieszone, które zatrzymują się tylko na niektórych przystankach. Pociągi przyspieszone pokonają całą trasę nawet w 56 minut. Od września liczba składów na tej trasie wzrośnie do 11 par.

Za bilet normalny na pociąg osobowy relacji Wrocław – Świdnica podróżni zapłacą 17,80 zł. Przejazd na trasie do Wrocław – Sobótka to koszt 13 zł. Bilety można kupić w aplikacji Koleo, w kasach lub u drużyny konduktorskiej w pociągach KD.

Ślężański Park Krajobrazowy to popularny cel weekendowych wycieczek rowerowych. Od lipca pasażerowie przewiozą jednoślady w specjalnych wagonach.
Fot. Koleje Dolnośląskie

Koleją i z rowerem pod masyw Ślęży

W sezonie letnim, od początku lipca, dodatkowym udogodnieniem na linii nr 285 będą weekendowe pociągi dla rowerzystów, chcących wybrać się na wycieczkę np. w okolice masywu Ślęży.

– Odcinek Wrocław – Świdnica przez Sobótkę to pierwsza trasa, po której będą jeździć rowerowe wagony KD – podkreśla Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Uruchamiamy pilotażowy program na trasach popularnych wśród amatorów dwóch kółek. Aby umożliwić przewóz dużej liczby rowerów, do dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego dodamy dodatkowy wagon wyposażony w uchwyty na rowery.

W załadunku rowerów na wyznaczonych stacjach pomogą wzmocnione drużyny konduktorskie. Będzie się on odbywać wyłącznie na stacjach Wrocław Główny, Sobótka Zachodnia oraz Świdnica Przedmieście.

– Bardzo się cieszę, że potencjał turystyczny województwa zwiększa się poprzez połączenia kolejowe pod Masyw Ślęży tak popularny wśród wrocławian, ale pociąg jedzie dalej i odkrywa nam region wokół Świdnicy i Zagórza, bardzo atrakcyjny dla turystyki rodzinnej – zaznacza Krzysztof Maj, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.

Dolnośląska Kolej Aglomeracyjna

Połączenie Wrocław – Świdnica przez Sobótkę to również druga linia, która ma uzupełnić sieć Dolnośląskiej Kolei Aglomeracyjnej w ramach metropolii wrocławskiej. 

– Ogromne zainteresowanie mieszkańców tym połączeniem pokazuje, że decyzja podjęta o finansowaniu linii kolejowej przez województwo na poziomie ponad 170 mln zł była zasadna – mówi Tymoteusz Myrda, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za transport kolejowy w regionie. – Liczymy, że zwiększy to potencjał linii nie tylko na dojeździe do Wrocławia i Świdnicy, ale także zwiększy ruch turystyczny w Masywie Ślęży.

W godzinach szczytu komunikacyjnego do centrum Wrocławia dojedziemy zdecydowanie szybciej koleją niż jadąc autem. Czasy przejazdu osiągane przez pociągi KD są praktycznie nieosiągalne dla podróżujących samochodami. 

Wartość rewitalizacji linii nr 285 to niemal 217 mln zł. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” był współfinansowany ze środków unijnych EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.

Mieszkańcy czekali na powrót połączenia ze Świdnicy i Sobótki od lat. Na zdjęciu Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego

Pociągi po latach wracają w różne miejsca całego województwa

Aby zapewnić mieszkańcom regionu i turystom jak najbardziej atrakcyjną, gęstą i dostosowaną do ich potrzeb siatkę połączeń, samorząd województwa przejmuje od PKP nieczynne linie kolejowe. Do wielu miejsc na Dolnym Śląsku, podobnie jak do Sobótki, pociągi nie dojeżdżały od nawet kilkudziesięciu lat. Teraz jednak się to zmienia, dzięki rewitalizacjom linii kolejowych i przywracaniu na nich połączeń pasażerskich.

Samorząd województwa przejął już większość z zaplanowanych 22 nieczynnych linii kolejowych o łącznej długości prawie 350 km. Znajdują się one w różnych miejscach województwa. Na odnowionych liniach kursować będą pociągi Kolei Dolnośląskich. Zrewitalizowana została już m.in. linia z Bielawy Zachodniej do Dzierżoniowa Śląskiego, trwają prace na liniach z Jeleniej Góry do Mysłakowic i z Gryfowa Śląskiego do Mirska. W toku są również kolejne rewitalizacje, na innych odcinkach trwa przygotowanie do przeprowadzenia niezbędnych prac. Samorząd województwa inwestuje w rozwój kolei, aby mieszkańcy regionu mogli korzystać w codziennej komunikacji do pracy czy szkoły z przejazdów nowoczesnymi pociągami.

Po zakończeniu tego ambitnego i niespotykanego w skali kraju projektu, mieszkańcy i turyści pociągami Kolei Dolnośląskich dojadą między innymi do uzdrowiskowego Świeradowa Zdroju, do Karpacza – miasta u stóp Śnieżki, do Radkowa i do Srebrnej Góry oraz do wielu innych pięknych miejsc na terenie całego Dolnego Śląska.

Share:

Leave a reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.