AKTUALNOŚCI

Pociągi wrócą na trasy w całym regionie. Trwa ogromny projekt rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych

Jednym z głównych priorytetów Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Dlatego w całym regionie przejmowane są nieczynne, często od kilkudziesięciu lat, linie kolejowe. Kolejny krok to ich rewitalizacja i przywracanie na nich połączeń pasażerskich. Następne linie zostaną oddane do użytku już w grudniu.

Celem tego ambitnego i niespotykanego w skali kraju projektu Samorządu Województwa Dolnośląskiego jest udostępnienie mieszkańcom regionu możliwości korzystania z transportu kolejowego wszędzie tam, gdzie jest to możliwe między innymi do realizacji codziennych przejazdów do pracy czy szkoły. Lepsza dostępność siatki połączeń z pewnością zachęci także turystów do zwiedzania Dolnego Śląska poruszając się właśnie koleją.

Samorząd województwa przywraca nieczynne linie kolejowe. Obsługują je nowoczesne i komfortowe pociągi KD

– Sukces przywróconych i uruchomionych już linii pokazuje, że mieszkańcy regionu chętnie poruszają się po nim komunikacją zbiorową, zwłaszcza pociągami, jeśli mają taką możliwość. Tabor Kolei Dolnośląskich jest nowoczesny, wygodny i ekologiczny. Podróżuje się nimi komfortowo i szybko – pociągi nie stoją w korkach i czas przejazdu jest znacznie krótszy, niż w przypadku samochodu. Za cel postawiliśmy sobie eliminację wykluczenia transportowego na Dolnym Śląsku. I cel ten konsekwentnie realizujemy przywracając do użytku kolejne linie kolejowe – mówi Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejmuje od państwa ponad dwadzieścia linii kolejowych na terenie całego regionu – to w sumie ponad 300 km. 

Wśród linii przejmowanych w ramach tego ogromnego i ambitnego projektu Samorządu Województwa znalazły się m.in.: 310 Kobierzyce – Piława Górna, 318 Srebrna Góra – Bielawa Zachodnia, 319 Kondratowice – Łagiewniki, 345 Kamienna Góra – Pisarzowice.

– Przez wiele lat popełniano te same błędy i zamykano linie kolejowe. My odwracamy ten trend. Dlatego stawiamy na rewitalizację linii kolejowych. Jednym z przykładów jest już istniejąca i funkcjonująca linia do Bielawy. Obecnie trwają prace nad linią nr 310 z Wrocławia do Piławy Górnej przez Łagiewniki i Niemczę. Ostatnio z kolei uruchomiliśmy komunikację zastępczą pomiędzy Lądkiem-Zdrojem, a Stroniem Śląskim do czasu przejęcia linii przez Samorząd Województwa. Chcemy zaoferować mieszkańcom szybki, bezpieczny i ekologiczny transport publiczny – mówi Grzegorz Macko, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.

Koleją niedługo dojedziemy m.in. do Karpacza, skąd zaczyna się wiele szlaków pieszych na Śnieżkę
Fot. Szymon Balic

Chocianów wraca na kolejową mapę Polski

Od grudnia mieszkańcy północy województwa po 22 latach odzyskają połączenie między Chocianowem a Legnicą. Zakończona została modernizacja linii nr 303 i 316.

– Przywrócenie połączeń kolejowych do Chocianowa to efekt wielu rozmów, a także zaangażowania ze strony gminy. Dzięki tej inwestycji blisko ośmiotysięczny Chocianów uzyska bezpośrednie połączenie z Legnicą, Wrocławiem i innymi miejscowościami na Dolnym Śląsku – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Na Dolnym Śląsku trwa największy w Polsce projekt rewitalizacji linii kolejowych. Przejmujemy lokalne linie kolejowe w celu ich rewitalizacji oraz ponownego uruchomienia połączeń. Łączymy miasta w regionie, aby ułatwić mieszkańcom codzienną komunikację. Regionalna kolej dosłownie otwiera okno na świat – dodaje.

W relacji Legnica – Chocianów w pierwszym okresie realizacji pojedzie 6-8 par pociągów. Pasażerowie z Chojnowa i Chocianowa dojadą również do Wrocławia. Wraz ze wzrostem liczby podróżnych, oferta przewozowa będzie systematycznie rozwijana i dostosowana do potrzeb mieszkańców regionu. Trasę obsłużą pociągi Kolei Dolnośląskich.

Pociągi po latach wracają w różne zakątki województwa

Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął już od PKP praktycznie wszystkie z zaplanowanych ponad dwudziestu linii kolejowych na terenie całego regionu. W kilku ostatnich przypadkach trwa proces formalny.

Dzięki temu projektowi pociągi pasażerskie po około 40 latach znów zaczęły jeździć z Dzierżoniowa do Bielawy. W niedalekiej przyszłości, po długiej przerwie, koleją dojedziemy także m.in. do położonego u stóp Śnieżki Karpacza i Karkonoskiego Parku Narodowego, Parku Narodowego Gór Stołowych, uzdrowisk: Lądka-Zdroju, Świeradowa-Zdroju, czy Przerzeczyna-Zdroju, a także twierdzy w Srebrnej Górze oraz wielu pięknych pałaców na terenie Dolnego Śląska.

– Odnowa linii kolejowych, ich rewitalizacja,  jest korzystna zarówno dla mieszkańców, jak i dla podniesienia atrakcyjności turystycznej Dolnego Śląska. Ekologiczny transport zapewniający dojazd do pracy i szkoły, a w weekend pozwalający na korzystanie z bogatej oferty turystycznej, podniesie jakość życia mieszkańców oraz  zmniejszy ruch samochodowy – mówi Jacek Iwancz, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

Do czasu powrotu pociągów, z Kłodzka do Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju podróżni pojadą autobusową komunikacją zastępczą

Różnorodne działania Kolei Dolnośląskich 

Od 4 września Koleje Dolnośląskie uruchomiły autobusową komunikację zastępczą na trasie z Kłodzka do Stronia Śląskiego i Lądka-Zdroju. Do czasu powrotu połączeń kolejowych, do obu tych turystycznych miejscowości podróżni łatwo i komfortowo dotrą autobusem. 

Pojazdy są skomunikowane z pociągami, które zatrzymują się w Kłodzku – przystanki autobusowe zostały uwzględnione w kolejowym rozkładzie jazdy. Podróżni wygodnie mogą też kupić jeden bilet na całą podróż, np. przez intrnet. Trasę obsługują nowoczesne, niskopodłogowe autobusy. Jest w nich możliwość przewożenia wózków lub rowerów.Od grudnia Koleje Dolnośląskie przejmą także część przewozów pasażerskich na trasie Wrocław Główny – Brzeg Dolny – Wołów do Ścinawy oraz w relacji do Głogowa. Będzie to 5 par pociągów dziennie: w godzinach porannych, okołopołudniowych i popołudniowych umożliwiających komfortowy dojazd m.in. do pracy czy szkoły oraz powrót do domu. Na trasie wciąż będą jeździły także pociągi POLREGIO.

Share:

Leave a reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.