Straż Miejska w Bielawie będzie usuwać wraki samochodów z przestrzeni miejskiej.

Z roku na rok w wielu miastach w Polsce rośnie liczba porzuconych samochodów. Problem ten, przynajmniej od kilku lat, istnieje również w Bielawie. Straż Miejska postanowiła się nim zająć. Kilka dni temu, za pomocą lawety, usunięty został pierwszy tego typu pojazd.

Takie „czyszczenie przestrzeni miejskiej” to w świetle prawa szereg, dość skomplikowanych zadań, które w tym przypadku wykonać muszą bielawskie służby, aby w następstwie tego, dokonać ewentualnego usunięcia tzw. „wraku”. Zgodnie z art. 50 ustawy o ruchu drogowym, to pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany. Przesłanką do stwierdzenia, że pojazd jest nieużywany może być przykładowo: wiek pojazdu, brak aktualnych badań technicznych, dostępność pojazdu dla osób trzecich (otwarte drzwi), zniszczone wnętrze czy brak ubezpieczenia OC, które jest obowiązkowe. Zanim auto zniknie z drogi, trzeba zastosować wiele procedur. W pierwszej kolejności, należy dokładnie ustalić czy faktycznie występuje brak właściciela lub posiadacza danego pojazdu. Może to zrobić tylko straż miejska lub policja. Jeśli właściciel zostanie zidentyfikowany, będzie miał od 3 do 14 dni na rozwiązanie problemu. Jeśli natomiast w wyznaczonym czasie nic nie zrobi, porzucony pojazd stanie się własnością gminy, jeśli:  zostanie usunięty z drogi, ale nie zostanie odebrany na wezwanie gminy przez właściciela w ciągu 6 miesięcy oraz zgodnie z art. 50a ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym – w ciągu 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie zostanie ustalona osoba uprawniona do jego odbioru. Należy pamiętać również o tym, że „wrak” może zostać usunięty również z tego powodu, że stoi w miejscu w którym jest to zabronione i np. zagraża bezpieczeństwu w ruchu lub też go utrudnia. Wtedy, strażnicy miejscy usuną go z drogi na koszt właściciela na mocy art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Co z tym samochodem zrobi gmina? Tu także jest szereg przepisów, w zależności od sytuacji. Jednym z rozwiązań, według Art. 3 ust. 6 Ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji jest to, że samochód może zostać zezłomowany. Jeśli natomiast jest w dobrym stanie technicznym, gmina ma prawo np. do jego sprzedaży.

Share:

Leave a reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.